Teknik

Det här är Mats Bäcker, en grym fotograf, som jag hade som assistent i mitten av sjuttiotalet. Han spelar sax i Fiendens Musik, ett punkband som drog igång i punkeran. Mats är ju en eminent fotograf, har tagit några klassiker, typ Iggy Pop mfl,,,han jobbar ju också åt olika operor och far land och rike runt och gör deras affischer och Gud vet allt.
I alla fall, det snackas om att få det digitala likt det analoga. Jag gör det enkelt för mig. Den här bilden plåtade jag på det kolsvarta Kapsylen, hade kameran på 3200, en Ricoh, gluggen på 35 mm och sedan knäppte jag bara. Jag går sällan över 1600 asa, i nödläge 3200 kr, men aldrig högre.

Efter knäppet kör jag bara in bilden, som var jpg, svartvitt i kameran, i Silver efex, lägger på lite film,agfa 400, drar lite i strukturen och lägger på lite svart kring ramen, thats it.

Populära inlägg