We kommer till Monitsia. Det är som månen får en annan lyster. Höst betyder regn och det betyder grönt. Inte som i Svedala, här blir det regn, sol och grönt.

Vilken vecka. Först idioterna i Gtbg, som man så enkelt hade sluppit lägga ut 20 mille på och sedan pressens totala fokusering, som ett världskrig som skulle följas. Typ fem hundra personer får hela Sverige på fötter. Nåt fel är det. Vad kunde man göra för dessa pengar istället?

Katalonien, vilken mess och vilken hopplös fråga. Den är gammal, sedan 1930 ungefär och Franco ställde ju till det rejält. Nu är det på tapeten igen och jag känner igen vissa stråk av obehag från Francotiden då jag plåtade nere i Spanien i början av sjuttiotalet. Det värsta är ju att det går inte riktigt att lita på rapporteringen, den är så fylld av propaganda, men det enda som gäller är ju förhandlingar och en framtida omröstning. Det här är i mina ögon ganska mycket en femtio/femtiofråga. Hälften är för och hälften emot, men det var idiotiskt att skicka in militär och polis.

Jag minns när jag var i Baskien och då de äntligen skulle få rösta efter år av strider mellan ETA och polisen. Jag var ju helt övertygad om att valet skulle vinnas av vänstern, men vilka blir det största partiet, ett slags högerparti med väldigt nationalistisk inriktning. På samma sätt är det lite i Katalonien, väldigt nationalistiska, lite svårt att förstå, men det som gäller är ju trots allt förhandlingar och inte militär. Nu gick man till val och en övertyganda majoritet ville frigöra Katalonien, men hur många röstade? Många sådana frågor man vill ha svar på i det här väldigt propagandistiska valet och numera också kriget mellan Spanien och Katalonien.

Annars inte mycket under solen. Det är moln över världen. Det jag mest funderar över är medias makt över oss. Först trummar man på med allt man har, vare sig det är nassar, stormar, krig eller fotboll och så plötsligt dagen efter, finns det inget kvar. Det bara försvinner. OM det nu var så viktigt , var finns uppföljningen? Ett liv är en räcka händelser som kopplas ihop. Jag saknar kopplingen, konsekvensen och kontinuiteten.

Vi fångar vildkatter på nätterna och på morgonen åker de till sterilisering. Det är otroligt spännande, faktiskt. Man lastar fällorna och sedan lyssnar man på ljudet då det smäller till och luckan slår igen bakom katten och i fällan ligger ett väsande, svart moln som är skitförbannat.

Så ser det ut här. Snart blir det till att åka till Svedala, men det är om en vecka cirkus och invänta snön och vintern. Vill bara meddela att jag har en omgång vinterdäck på fälg, gått en säsong, bästa sorten med dubb, till salu, Har suttit på min Volvo V70, men nu körs den ju i Grekland och här  snöar det inte så mycket. Säljes billigt om man säger så.










Populära inlägg