Hatt

Days in the jungle,,

Det är dags för lunch. Alla luckor är stängda. Den onda halsen gav med sig och på fiket skriker de som vanligt åt mig. Cappuchino eller espresso. 

Valet är enkel. Valet är som tiden. Tidvattnet. Morgon, middag, kväll. 

Det måste finnas en ordning.
Cappo, espresso, machiatto. 

Aldrig the. Aldrig.

Jag hör en vind. Har havet börjat reagera? 

Det är på tiden. Jag siktar på lunchen sedan måste jag reka åt den gamla damen.

Stränderna, vilka har djup och vilka är långgrunda. Det är viktiga saker för den gamla damen. Hon ska glida ner i vattnet och också komma upp.

Det är något med minnet. Lika väl som man minns alla kyssar så minns man allt det andra också. Det är ett märkligt jobb det här. Ingen ser någonsin att man gör något och alla verkar avudsjuka och ingen någonsin säger att det ser svårt ut och alla säger att man ständigt har semester, men lika konstigt är det att ingen av de alla som säger så någonsin kommer på tanken att leva det här konstiga livet.

Det gick inte, säger dom. Eller jag orkade inte, eller det var så jävla stressigt, säger dom då man frågar hur det går med det där fria jobbet som aldrig är något arbete, eller aldrig har någon stress, eller ständigt ser ut som en semester.

Det gick inte runt, säger dom: Hade inte råd, säger dom. Var ingen som gillade mina grejer, säger dom och försvinner till det som är uppritat och klart och indelat.

Många av grabbarna i Magnum bär hatt eller mössa. Det känns som om hatt eller mössa är signum för fotografer. Strömholm hade alltid små mössor. Jag hade en gång itden små mössar köpta i Skatteskrapans bottenvåning. En dag hade jag bara en mössa kvar och den såg inte bra ut. En del sköna damer gjorde ett ryck och köpte nya mössor till mig. De misslyckades alla, Jag satte aldrig på mig deras mössor.


Nu har jag en hatt, med hål i . Den är bra, lika effektiv som en hund då det gäller damer. Alla pekar på min hatt och säger: Du har ett hål i hatten, säger dom o kommer nära. Det tycker jag om. Nu hotar min fru med att jag ska köpa ny hatt men hon kommer givevis att misslycks med det. En hatt ska ha ett hål, så är det bara.

Populära inlägg