Att göra böcker



Att göra böcker

Sitter på fiket och funderar på att skippa kakan jag fått till espresson, men då kommer Johanna ut med en jäkla kladdkaka. Julio, hennes man har namnsdag, så där rök den tanken på mindre kakor till kaffet.

Göra böcker? En polare till mig som jobbar på ett av de största bokförlagen beskriver förlagens situation så här. ” Det görs mer böcker än någonsin, men säljs mindre än någonsin”. Kanske är det så att bokbranschen är på väg att dö ut?

Hur är det med fotoböckerna? Det görs mer än någonsin och eftersom det adrig har sålts speciellt mycket fotoböcker så kanske mängden utgivningar kan leda till att tro att det är en guldgruva för förlagen, men jag kan  ju gå till mina egna erfarenheter efter att ha gjort 45 böcker.

Jag har fått betalt för 5 böcker av dessa 45 jag gjort och med betalt menar jag att jag fick ett kontrakt och en viss summa betalades ut till mig, den summan har legat mellan 5000 kr och 25 000 kr.

Resten har varit gratisjobb, plus att jag betalat alla omkostnader själv.

Jag kan ge några exempel. Boken I Mullvaden levde vi, som räknas som en klassiker, har inte gett mig en spänn.

Efter den gjorde jag en bok som  hette Retro och den trycktes tre gånger och var en av de böcker jag fått kontrakt och betalt för. Den trycktes i tre upplagor, eftersom den feltrycktes två gånger innan det blev rätt. Den boken kom jag över, tog alla de tusentals exen och sålde själv på kaféer, barer och på gatan. Jag sålde också kartongen med 20 böcker till boknasare. Den gick onekligen ihop.

Sedan gjorde jag en massa böcker gratis till jag gjorde Naxos svarta nätter, återigen ett kontrakt och det slutade med att jag tog ut upplagan från förlaget, stoppade in den i bilen och körde runt i hela Sverige, stannade på mackar, barer, restauranger och på varje ställe låtsades jag glömma ett ex eller två av boken. Den fick onekligen en viss spridning om man säger så.

Jag gjorde Stockholm blues, som vann priser och skrevs om ända borta i USA men den sålde inget alls, kanske 300 ex, idag sägs det att den är slut på förlaget så då har det vl gått 1000 ex på 20 år.

Idag är situationen denna att du helst ska betala 50 000 kr till förlaget för att få göra en bok och det är lite krävande och kvävande tycker jag. De flesta fotografer jag känner gör sina böcker gratis, står för kostnaderna och hoppas det ska sälja.

Själv gick jag över till att göra böcker på Blurb, det är bra tryck men en hopplös idé om man ska sälja böcker. De blir för dyra, men jag gjorde en bok i 50 ex, la in en kopia och sålde den för uppåt 2000 kr, sålde snabbt slut på alla ex, gjorde en 75000 kr rent, sedan fick jag skäll för att den var för dyr, gjorde en ny bok på samma material, som kostade 200 kr, sålde inte ett ex, däremot kollade  2000 pers på den inom en vecka på nätet.

Så säljs det fotoböcker eller inte? De små Poch säljer nog, men jag betvivlar att de säljer annars. Om det sålde så skulle man inte få höra saker som” vi kan inte få ekonomi på den här boken”, eller som Strömholms stora bok på Nordstedts, där man sa från Nordstedt att man aldrig skulle trycka en sådan dyr bok mer, eftersom den inte alls gick ihop.


Så är det med bokbranschen om Ni frågar mig. Jag ska försöka göra en bok till, med kontrakt och jag vet att den kommer inte att sälja och det är tråkigt,men så är det. Hur ska man få böcker att sälja? Det bästa är att trycka böcker till en vernissage, trycka 25 ex och sälja dessa 25 ex på vernissagen, eller så åka omkring med bildspel och signera böckerna vid föredraget. Det ger ofta mer än vad man fick på kontraktet i längden. Dessutom är det svarta pengar men det ska man väl inte säga, eller,,,,Så vill man sälja böcker ska de vara på engelska, ha internationell spridning och helst följa med att man har utställningar hela tiden över hela världen,,,

Populära inlägg