Varför?


Igår stod jag och gjorde klar tre bilder till en utställning jag ska vara med i. Jag bytte ramar, monterade om, gjorde rent och sedan ska bilderna till utställningslokalen och sedan hämtas tillbaka någon gång. Allt detta för 750 kr.

Plötsligt kände jag, vad fan håller jag på med. Varför går jag med på sådan här skit. För det första är det totalt likgiltigt att ställa ut 3 bilder, för det andra är det bara en massa jävla trassel med dessa bilder och pengarna är ju en ren förlustaffär,,

Jag blev på dåligt humör, helt enkelt. Men, så där är det hela tiden. Ett jävla gratisarbete, men som jag sa i en blogg tidigare. Nu är det slut med det.En gång i tiden trodde jag att det betydde något att få göra en bok, eller få göra en utställning. Om vi snackar stålar eller jobb så betyder det inte ett skit. De som ger jobben går sällan på en utställning eller läser en fotobok. Det är liksom två skilda världar. Att göra en utställning eller en bok handlar bara om personlig tillfredsställesle och kanske med lite tur, några kronor tillbaka.

Nästan alla fria fotografer idag lever på två grejer: Workshops och bildförsäljning. Någon kanske gör fotojobb, men det är ytterst ovanligt. De flesta andra får ha ett annat jobb bredvid. Magnum är på mig att jag ska delta i deras tävling med mina Stockholmbluesbilder. Jag var ju med till slutet med dom förra gången, de var ju några av de mest betraktade bilderna, men glöm det. Sådana här tävlingar är det nya sättet att tjäna pengar. Jag blev ju intervjuad i Lensculture och det i sin tur ledde till att en latinamerikansk fototidning skrev om mig. Ledde det till några stålar eller jobb? Nej, givetvis inte.

Så där går det på och någonstans har jag ledsnat rejält på att ständigt bli utnyttjad. Numera tänker jag direkt: Vad har jag för det här? Är det någon vits med att ställa ut tre bilder? Nej, då skiter vi i det.

Populära inlägg