Rain in the night

Rain in the night

Typiskt att det regnar på natten. Min torra tvätt får en omgång havsvatten igen. Det luktar gott om den, vind, hav, salt och lite bergsgetter.

Kan man begära mer i en bergsby som vetter mot havet och dimman över Paros. Jag glider ner till fiket, min plan på hur jag ska blåsa snutarna på ön är utvecklad, genomgången och ready to launch, som de säger i det stora landet där en knäppgök sitter på viktigaste posten.

Jag funderar på det mesta, sitter och kollar in de två unga som sitter på fiket. Den ene jobbar där, den andre är hennes trevliga pojkvän. Vilket skitiv. Sitta så ung hela dagarna på ett fik, knappt några kunder och bara vänta på att då och då få servera en kopp kaffe. Man kan bli ledsen för mindre. Själv hade jag traskat världen runt vid den ålder, flera varv dessutom, sett och lidit och prövat. Inte hade jag nöjt mig med att sitta på ett fik som knappt har några kunder.

Men, det är kanske så det är i ett land där familjen kommer först, där det inte finns några pengar och där framtiden verkar allt annat än ljus för de unga.

Nu ska väl Grekland snart få ett nytt lån, eller i alla fall, be om ett nytt lån. Jag börjar tröttna på tramset, visst kan man säga att EU är taskiga osv, och det är dom, men grekerna är de största syndarna själva. De har själva satt sig i soppan, de har fullständigt outvecklad byråkrati, något så otroligt uselt, som jag med egna erfarenheter upplevt i Grekland, får bara inte existera i ett någorlunda modernt samhälle. Man har ingen som helst ordning på skattesystemet, alla försöker komma undan och slippa betala skatt för man får så lite för det man betalar. Det är en evig rundgång. 

Släpp Greklands skulder, kasta ut dom ur EU och så får det grekiska folket visa vad man kan och vad man kan uträtta med egen kraft och energi. För övrigt anser jag att ganska många länder borde kastas ut ur EU. De som inte tar emot flyktingar, tex, Polen, Ungern och några till. Att vara med i EU innebär att man också ska bidra, inte bara skörda, utan även så.


Nog om politics. Vädret är märkligt, toppluva fleece och dunjacka. Det stormar på. I morgon ska jag ta en dust med den efterblivna byråkrtin igen. Fortsättning följer….

Populära inlägg