Måndag, tuff shit

Åker till polisstationen för jag har ju en bot på fem tusen spänn för att polisen i Grekland inte vet vad ett grönt kort är. Jag har redan varit på denna polisstation fyra ggr i samma ärende men eftersom det är så otroligt komplicerat att läsa ett grönt kort och då det måste göras av rätt person, översnuten som stoppade mig, så är jag här igen.

När jag kommer in på stationen så fattar jag ju direkt att det här skiter sig. Det sitter en stackare med handfängsel fastlåst i en stol och ser på mig. Översnuten tar mina papper, kollar igenom dom och frågar vad det är? Jag säger som det är, att det är mitt gröna kort och att det bevisar att min försäkring för bilen gäller. 

”Vi skickar det til Aten, säger han, så de får avgöra på huvudkontoret om försäkringen gäller. Du kan komma tillbaka om tre dagar.”

”Men, säger jag. Det är ju ett grönt kort, det gäller överallt i hela europa.” 

Det skulle jag inte ha sagt, för då säger han. #Du får inte köra bilen. Hämta hit plåtarna på bilen. Du har haft bilen längre än sex månader på ön."

"Men, säger jag. Jag har ju redan betalat 3000 kr i böter för det och har köpt biljetter till båten och Pireus för att köra ut ur landet i morgon".

Jag visar honom biljetterna. Det skiter han fullståndigt i. ”Ta hit plåtarna och om fem dagar kan du gå till tullen och höra med dom vad som sker med din bil. Och du får nu bara köra den en kort tur för att parkera på något säkert ställe.”

I helvete heller, tänker jag och kör upp bilen i bergen till mitt hus. Visst jag har haft bilen mer än sex månader i Grekland och någonstans ska den registreras, den är ju svensk nu.Om jag kört ut och vänt utanför Grekland, hade jag kunnat komma tillbaka och haft sex månader till. Nu väntar troligen en ny utlandsregistrering och det kan vara en 30 000 krsinvestering. Det gröna kortet åker till Aten för att någo överkucku ska kostatera att min försäkring är giltig.

Kvar på bänken sitter fortfarande den handfängslade människan. Jag undrar vad han hade gjort, troligtvis arbetat utan tillstånd någonstans, var illegalt på Naxos.

Själv åker jag hem, konstaterar samtidigt att klockan stannat och att jag fått innihelvetes ont i ryggen på andra sidan. Som tur var känns alt bättre när jag vaknar på måndagen. Återigen en vecka med den underbara grekiska byråkatin.


Solen kommer upp tidigt och det vackra blåriset blommar för fullt. Klockan är strax efter åtta då jag startar morgonen med att gå igenom EUs regler för bilar och registreringar. Snacka om att man trivs i Paradiset.

Populära inlägg