Film och stillbild

Det är intressant det här med att filma med mobilen. Jag har alltid tyckt och tänkt att det skulle vara otroligt intressant att filma på samma sätt som jag plåtar. Som nedslag där jag är och dit jag kommer. Jag ser tex på DAH nu när han är i Cuba. De små meningslösa filmsnuttarna han tar med mobilen är intressantare är bilderna. Rörlig film är alltid intressantare än stillbild.

Jag är av den åsikten att alla bilder är intressantare med text. Om man tar Strömholms bilder, hur otroligt intressant hade det inte varit om de följts av en novellistisk text. En av de verkliga styrkorna i Poste restante är ju Tor Ivan Odulfs text. Den är ju grym.

Text och bild är svårt. Jag vet inte hur många fotoböcker jag öppnat med någon akademisk skittext som snurrar omkring som ett totalt sänke innan man kan kolla bilderna. Sådana texter har ingen funktion, det ska vara texter som tillför, som gör två plus två till fem.

Nu, till mobilen och filmandet. Det är faktiskt det ultimata sättet att arbeta. Som att arbeta med stillbild, man lägger bild till bild och det blir ett verk. I mitt fall blir det ju samma direkta tilltal som jag har i min fotografi, nära och intensivt. Sedan kompletterar ju filmen och stillbilderna varandra helt suveränt.

Vi är i en ny tid. Stillbilder ensamma har svårt att orka fram idag. Vi kräver mer, rörelse, lukt, doft och ljud. I alla fall gör jag det.

Populära inlägg