Se det baklänges


Ibland undrar jag om inte man ska se livet lite baklänges. Ibland undrar jag om inte internet är det värsta som hänt oss. Nu dog Cohen och det kunde man ju läsa sig till i tex New yorker?? för någon vecka sedan. En lång fin intervju där han mer eller mindre sa själv att nu är det över. Det är sorgligt, men ännu värre är den sorg som utspelar sig på sociala nätverk. Herre Gud, man blir ju helt slut över alla Rip osv... det som är en slags sorg, blir så maximalt, sorg en masse.

På samma sätt var det med Trumps vinst. En människa vi verkligen inte skulle vilja vinna, vinner och hela gråtvalsen kommer igång. Att Trump vinner gör mig småförbannad, men en miljon deppade typer på nätet gör mig verkligen trött, skittrött. Sedan detta tjat om börsen ska falla, kaos och vad händer? Börsen går som en raket. Inte ett skit händer, som vanligt alltså.

Hur fan vore det om vi hade lite självinsikt? Vi i vänstern och våra representanter har gjort ett uselt jobb. Vi har inte övertygat tillräckligt många tex i Sverige om att vårt land har massa fina möjligheter. Vad har vi för partier som hjälper oss? Sossarna, det är ju det veligaste parti man upplevt på lång tid. Verkar ju ha noll ideologisk kompass. Precis som SD kör stenhårt med "invandrarproblemet" borde sossarna ta upp några frågor och köra dom stenhårt, totalt kompromisslöst. Typ vinster i vården och skolan. Bara dra det rakt av. Inga vinster i vården eller skolan. No more discussion. Bankerna? Bankerna ska betala tillbaka sina miljardlån som de fick för några år sedan. Utveckla den progressiva skatteskalan, låt de som har mer, betala mer.  Samma enkla krav som SD driver, men från vänster. Men, vad gör dom? Lägger sig i någon gyttjepöl, typ 7 % i vinst i vården osv, , direkt patetiskt. Sedan V, som inte ens kan enas kring den här bruden som gjorde ett misstag och la ut en SD-vänlig film. Sån skitfråga. Släpp den och gå vidare.

Klart man förlorar alla val på det.

Nåja, Cohen dog, han blev 82. Ingen dålig ålder. Jag tycker det är vackert när folk dör, när de har levt ett liv som varit så lyckat, skapat så mycket skönhet som Cohen. Jag känner bara en mild lycka över hans död. Han levde, han dog, och han uträttade så mycket fint. Jag skulle vilja leva och dö så, med ett leende, med en vision om att jag alltid kommer att finnas och Cohen kommer alltid att finnas för så många.

Jag måste skriva om snön och det är här jag snackar om att se det baklänges. Det var en, 1, dag med snö och där det var jävligt krångligt. Idag, no problem, visst, det är halt och jävligt,  men det ingår om men lever så nära polcirkeln som vi gör. I Florida drar det fram en monsun, på Naxos brinner det. Svåra saker, vi gör vårt bästa, men det går över. Två dagar senare har det dragit förbi. Vi i Sverige, eller Stockholm, har ju patetiskt enkla problem. En dag med snö. Softa, ta en kopp kaffe, glid med. I morgon kramas Obama och Trump, buissness as usual, i morgon går tågen, i morgon kan du kanske köra din bil, i morgon.... livet mår bra att ses baklänges.

Populära inlägg