När regn blev höst

Jag borde skriva När regn blir vinter. Det är ju vad som pågår. Det här är den första vintern på femton år som jag inte tänker på vinter, som jag inte vid den här tiden fixar med pjäxor, läser varenda sajt och kollar var snön är.

När regn blir vinter. Jag drar till Naxos strax.

Jag läser DN på nätet. Vi la ner papperstidningen i veckan. Jag gillar inte att läsa tidningen på nätet. Jag läser knappt tidningen på nätet. Det fungerar dåligt för mig. Jag har samma känsla som då jag började fotografera digitalt. Jag tappade lusten. Det finns ett filter som lägger sig mellan mig och upplevelsen.

Man vänjer sig med tiden, men känslan trappas allt mer ned, det blir allt mindre intressant att läsa tidningen precis som det blir allt mindre intressant att fotografera. Tyvärr känns det också helt omöjligt att gå tillbaka till film och mörkrum. Man hamnar mellan två stolar.

Jag ser en fotograf som aldrig gjort en dålig print. Nu visar han några nya bilder, skannade eller vad de nu är, och de är sämre printade än någonsin. Det är märkligt, kollade på Koudelkas digitalbilder, helt klart mycket sämre än hans gamla.

Gud vet vad man ska göra åt detta?

Påven var väl på gott och ont. Det är ändå märkligt att man lägger sådan vikt på dessa gamla gubbar med sin gammelmanssyn på det mesta.

Det regnar, det regnar och jag har lite frid i själen. Jag har bestämt något nytt. I min ålder och med min bakgrund så måste man mixa gammalt med nytt. Skapa en tredje väg, lära och minnas av historien och bygga vidare. Min årsworkshop är slut, vi avslutar med utställning på Galleri Korn, vernissage den 12 nov,,,välkommen.





Populära inlägg