Despina, min vän

Det börjar som en vansinnig historia. Temperaturen sjunker och jag drar på allt jag har i värmeväg, Stenhus tar sin tid på sig att bli varma. Min polare i Prokopios säger att hon värmer sin lya med värmesljus, i så fall skulle jag behöva två hundra, minst.

    När jag var nere på stan vid 1400, så sa Giannis att på söndag ska vi köra till Prokopios, bara för fun, som han uttryckte det. I alla fall, då var det varmt och skönt, svensk sommar.

    Jag drar till fiket, fråga Giannis vad pizzerian heter i Filoti. Han kan numret utantill och jag ringer och beställer en vegitariani. Man vet aldrig hur det ska låta, men jag chansar. Om tio minuter ungefär, säger jag . Decca euro, säger hon som svarar. Tio euro.

    Kanske är det här det kukar ur. Jag tar bilen till Filoti, kände inte för att cykla. Går in på pizzerian, en varm ugn och en snubbe i tjock toppluva framför den. En local, så klart. Jag frågar om min telefonbeställning kommit fram, en vegitariani,,, "Åh, en vegetariani", den underbara Despina uttalar det så vackert och jag stannar kvar framför ugnen, trots att jag inser att jag kommit på fel pizzeria. Givetvis gav mig Giannis numret till den nyaste, moderna saken. Jag får kompensera dom en annan gång.
    Jag skäms lite, men sitter kvar framför den varma ugnen och den sköna och snälla Despina serverar mig en gratisöl. Frågor om läget i Monitisia?  Det är jag och fyra galna katter som jamar då jag går ut. De skrattar och på tvn är det total kalabalik. Black Friday och grekerna går man ur huse för att köpa. Det är rena snurren på burken, de verkar fan desperate på att handla. Betala skatt svider, men tjacka nåt på Black Friday går hem.

Despina svassar runt mig. Hon är en pärla, ölen är god, den är micro, som hon säger. Liten, ska inte leda till att jag kör i diket på vägen ner till Monitisia.  Jag säger att det är kallt i huset. " Åh, stenhus, säger hon. De är kalla men då de blir varma så blir de riktigt varma",,,,sedan frågar hon vad jag heter nu igen och om jag inte vill ha en liten Ouzo och jag är ju inte den som gör någon ledsen, så jag tar en liten ouzo och den är också micro, enligt den ljuva Despina, som jag läser om i en guide som jag plötsligt får in på telefonen.
Jag visar henne texten och hon blir glad och jag är på väg att få en till ouzo, givetvis micro  den också, men då är pizzan klar och jag går ut till den skamligt felparkerade Volvon och kör hem till stenhuset. Vad var det hon sa? Då stenhus blir varma blir de riktigt varma.

Populära inlägg