Man får fan vara stark

Det är fan outhärdligt att läsa om människorna som kommer och blir stoppade vid gränsen. Alla vet ju vad som behöver göras, att Europa sätter igång och fördelar människorna mellan sig, hjälper till så dessa arma människor får komma till en slags vila.

Så mycket som jag rest i mitt liv, så många gånger jag sovit på en järnvägsstation, på golvet, på en flygplats, på en båt, otaliga gånger, men jag har ju alltid haft ett alternativ. Jag har legat där av fri vilja. Dessa människor, vet ju inte ens var de ska ta vägen, kanske inte ens var de är.

De kanske kan få träffa sin fru eller sina barn, eller tvärtom, om de får resa fem timmar till, men det får de inte. Vilken förtvivlan.

Man kan snacka i stort och smått, men Europa är en förbannad skam just nu. Så många som vill hjälpa till, så många som ser ett nytt, solidariskt sätt att leva och så regeringar som bara tänker på sin egoism. Europa måste öppna sig, hjälpa till.

Fördelningspolitik, om man ser hur det ser ut. Några äger halva världen. Det är ju bara sjukt, finns inget annat uttryck. Sjukt.

Man måste vara förbannat stark för att läsa morgontidningen och tro mig, det hjälper fan inte. Man känner sin egen förtvivlan rakt igenom kroppen där man ligger i sin varma säng.

PSG och Malmö. Ja, vilket fiasko. Däremot Barca dagen innan mot Roma. Barca, otrolig fotboll. På tio minuter fick man se så mycket läckerheter att man nästan dåna. Världens bästa fotbollslag genom tiderna.

Lundell spelade på Göta Lejon. Verkar vara i toppform. Alla säger att han är superbra den här hösten. Skitkul. Nu kommer det nog snart en ny kioskvältare i bokform också. Vore efterlängtat.

Fotografiska öppnar ny butik på Sergels Torg. Fint, bra ställe. Jag fick en förfrågan om jag ville vara med och sälja mina bilder i butiken, men jag kan ju givetvis inte sälja mina bilder på det sättet. Man kan inte först göra bilder på folk, projekt, som handlar om antikapitalism och sedan sälja deras nunnor som konst eller inredning i butik. Det var inte den dealen jag och motiven hade. Däremot kan man ju sälja mer neutrala motiv som gatubilder eller bilder på träd och älgar eller vad det nu är man plåtar.

Nu finns det flera ställen att kolla på fotoböcker i Stockholm, Moderna, Fotografiska, Kontrast, Konstig, i alla fall fyra ställen med kvalitet. Tyvärr är ju  inte Sveriges viktigaste fotografiska förlag Journal representerad på Fotografiska och det är mycket märkligt. Det finns två förlag i Sverige som gör kvalitetsfotoböcker, Journal är det viktigaste förlaget, och det är underligt att man i fotosverige inte lyckas samarbeta så Journals böcker finns överallt.




Populära inlägg