Tiden, rak eller krokig.

Det finns en fråga som hela tiden upptar mitt liv.

Vad gör jag med tiden?

När jag var ung, var tiden rak. Det handlade bara om en sak, från det jag var tjugo till jag blev femtio. Att plåta, göra karriär, få ut mina bilder.

Tiden var rak, allting fick underordna sig till den inställningen.

Jag och bilderna.

Idag är jag sextiosex, mina barn är stora, jag lever med en kvinna.
Min tid är verkligen inte rak.

Jag tror verkligen på det jag gjorde förr, men jag gör så enormt mycket annat nu. Jag åker skidor halva dagarna, jag cyklar fem timmar om dagen, jag skriver blogg, jag umgås, jag plåtar ibland,
och inget har något egentligt syfte. Inget handlar om att göra karriär, inget handlar om att till varje pris visa mina bilder, inget handlar om något av det.

Allt handlar om lust. Min lust och om jag i så fall kan leva på den, om jag kan maximera den i bild och text och leva på den.

Och det är ingen stenhård inställningen. Min tid är verkligen krokig idag.

Vad gör jag av min tid? Jag vet en del i min ålder som gör grejer, men det fungerar liksom inte ändå. Det är en evig upprepning. Jag minns en gång då jag plåtade en känd jazzmusiker. Han spelade sina gamla stycken, klassiker och det var bra, men det var också så förväntat, meningslöst. För honom var det ju inte det, han levde ju på att spela sin musik, men han borde verkligen ha gjort sin tid krokig. Släppt det han gjort lite och gjort något annat.

Så gjorde han kanske, men jag kan bara prata om mig själv, dock är det här ett universellt förhållande. Vad gör man av sin tid? Hur förhåller man sig och vad är viktigt? Det enda man måste ha klart för sig är att om man ska nå någonstans måste tiden vara rak, man måste satsa allt under lång tid, för gör man inte det kommer man aldrig upp på den nivån som leder till att tiden blir krokig-

Jag tror jag är viktig, men vad det gäller fotografi tror jag det finns unga fotografer som är viktigare än mig, eftersom de ska formulera den nya tiden och det ger mig en möjlighet att göra min egen tid allt mer krokig,,,

Har jag rätt eller fel, fan vet,,,tiden får utvisa det.

Populära inlägg