Om värdet av saker

Igår på JHs boksläp träffade man nu en del gamla vänner. Vi kom att snacka om fotoböcker  och priserna. Bruno Ehrs hade en Poste Restante, Strömholms klassiker, som inte kommer att komma ut på Steidl för övrigt , där Brunos bok hade en prislapp på sig. 5 kr stod det på lappen.
Det var helt enkelt så att Posts Restante sålde så dåligt så den hamnade i en korg på Konsum där den såldes ut för 5 kr.

Numera har jag sett på nätet att den kan gå för allt mellan 2000 kr och 15000 kr. Egentligen är allt det där med priser och exklusivitet ett jävla larv, men nu ser det ut som det ser ut. En annan sak med Poste Restante är ju att det som inte såldes makulerades.

Nu verkar den ju ändå komma ut i ny upplaga framöver. Jag fick också höra att det nu har kommit upp en ny marknad för fotoböcker där det säljs signerade fotoböcker i andra hand. Ganska kasst tycker jag. Har man fått en signerad bok säljer man den väl inte. Då slutar i alla fall jag snart med att signera böcker. Jag vet en fotograf som säljer sina bilder dyrt på auktioner och är skitförbannad över folk som FÅTT hennes bilder som kompisgåva, signerad, och sedan säljer den på auktion femton år senare för kanske tjugo, femtio tusen. Snacka om usel stil.

Ja, så kan det vara.

Dagens goda är ju att Fanna Ndow Norrby med Svart Kvinna, Lundell och Rosa Liksom fick skitbra kritik för sina grejer. Det är skönt att veta att det finns människor som nekar vika ner sig.
i DN

Populära inlägg