Mallis

Jag ringer Fricken när han borde vara hos mig, dvs kvart i fem på morgonen. En grumlig röst svarar. Jag fattar att det är skarpt läge i Huddinge. Flyget lyfter snart och Fricken har inte hajat hur väckarklockan fungerar och nu verkar han tro att han ska få dricka kaffe i lugn och ro och låta planet segla iväg utan oss.

En kvart senare är han på Götgatan. äntrar min Ferrari och jag sätter något personligt rekord som påminner om det jag satt en gång för tjugo år sedan då poliserna ville kolla min körförbudsförbjudna röda Audi.

Det gick bra då och det gick bra nu. I Palma konstaterar Fricken att halva packningen glömts hemma, men den sorgen spolas snabbt bort då han får inmundiga den spanska ungdomsölen San Miguel...jag snackar lite med killen i biluthyrningen, frågar om han snackar mest katalanska eller spanska. Båda, men mest katalan. Jag frågar också om vad han tror om Barcelona och den pågående katalanska utbrytningen. Han suckar något om att Barceloniterna är korkade,,,,

Vi kör upp till Polenca, en vacker liten stad, med för mycket turister och de sedvanliga engelska fyllona överallt. England måste vara ett konstigt land som producerar så ofantligt mycket fyllon runt Medelhavet. Det finns många svenska också, men engelsmännen verkar inte tåla kombinationen, sol, billig sprit och fula playor .

Vi landar på hotellet, bygger ihop cyklarna, går och handlar mat. Spanjackernas kött har en underlig färg, karamellrött. Är deras kor självlysande? Jag köper mycket grönsaker. De har ett supersmart system för att själv väga maten. På lådan står ett nummer, typ bananer 43 och då du kommer till vågen trycker du bara på 43. Genialt.
Jag vet väl hur det är på Råttkonsum, snabbkassan. Det är fan den segaste uppfinning jag sett och bara därför lägger jag aldrig mer än hälften av varorna på vågen. Det blir billigare så och det är mitt personliga straff för att de har en sådan usel konstruktion. Nöjda kunder är bra kunder, sura kunder kostar pengar...

Ja, det var väl politiken. Det är fan varmt här. Fricken kommer plötsligt in i badbyxor och har varit och dragit en längd i poolen. Det är löv i poolen och några har fastnat på Frickens bringa. Gröna badbyxor har han också.

Det är ett lugnt ställe det här. Det är Fricken och jag och kanske en till.... vem vet, i morgon blir det nya takter,,,

Populära inlägg