Fricken leker brandman


Det går bra på Mallis.
Fricken går ut i Salonen för att streama Luleå hockey.
Det går några minuter och sedan är han tillbaka.
- Fan, det brinner i en lampa, säger han och jag bryr mig inte så mycket, ligger och skriver på min roman som ska slå världen med häpnad.

Han försvinner med brödkniven och ska skruva ut lampan, men det funkar tydligen inte, för han är strax tillbaka och tar fler brödknivar.

Jag följer med ut, det glödtänder och jag rycker av sladden, men vad fasen, lampan lyser ändå och det gnistrar och ryker. Dessutom blir jag myggbiten.

Vi får ringa efter ägaren. Man vill ju inte att kåken vi bor i ska brinna upp. Jag går tillbaka till romanen och Fricken försöker se tredje perioden då Luleå lirar hockey.

Jag tänker på alla hotellrum där det brunnit. Värst var det väl då jag på ett hotellrum i Köpenhamn lyckades tända eld på heltäckningsmattan då jag lagade mat på golvet med mitt Trangiakök. Gick inget bra, rökutveckling och brandlarm och sedan var man rökt på det hotellet.

Ett annat elektrifierat hotellrum var i Santorini. Vi duschade min dotter och jag, blött på golvet och jag la mig i sängen och drog i en doppvärmare i väggen. Plötsligt var hela golvet elektriskt. Skitkul. Det slutade med att vi kastade kuddar från sängen på doppvärmaren för att få den att hoppa ur kontakten. Till slut gick det och vi överlevde.






Populära inlägg