Peter Sagan och VM

Peter Sagan vinner VM i cykel. Vilken fantastisk tävling. Om man kollar på de femton första i mål. Vilka cyklister. Huva,,,,det är härligt med VM för då blir en slags tävling där alla de bästa deltar och man kör i landslag. I normala fall tillhör man olika kommersiella lag.

Ja, grym tävling och bäste man vann.

Vi satt på en middag i lördag. Jag och några gamla vänner, kollegor och vi konstaterade att Sverige är ett helt fantastiskt land att jobba i för en konstnärlig fotograf. Vissa av oss har de fina garanterade Författarstipendiet, nån annan har Konstnärsnämndens stipendium osv,,, Det finns inget annat land i världen med sådana unika möjligheter för en fri artist att jobba som Sverige.

Det betyder ju inte att nån av oss någonsin har haft några pengar, för att vara fri fotograf har inget med pengar att göra, den tanken kan man lägga åt sidan direkt. Att vara fri fotograf betyder i 99 procent av alla fall att inte tjäna några pengar, men lika förbannat står Sverige i särklass då det gäller att supporta sina konstnärer, för att inte snacka om barnomsorg osv,,,där är ju jämförelsen helt sjuk med de flesta andra länder.

Man kan säga att det var bättre förr, vi kunde tjäna pengar på arkiv, men i de flesta fall var det kanske 1000, 2000 kr i månaden. Det var inte heller lätt. Vi har aldrig haft så stora möjligheter att visa våra bilder som nu, samtidigt som det inte finns speciellt många tidningar, så om ni frågar mig, så tycker jag allt är bättre nu, mer möjligheter, mer utställningslokaler, lättare göra böcker,,,det är i mycket en attitydfråga..är glaset halvfullt eller halvtomt...i princip är det samma skit hela tiden. Det gäller bara att knipa käft och köra på, se morgondagen som en soluppgång och inte en solnedgång.

Till helgen avslutar jag min årsworkshop och sedan börjar jag en ny årsworkshop två veckor senare. I sommar kommer jag att köra en workshop på Naxos. Vill ni vara med så blir det troligen så att vi bor ihop alla på en gård, jobbar och äter tillsammans i några dagar. Kanske badar och går i bergen, dessutom...återkommer om det,,,life is god och stort Grattis Peter Sagan.


Populära inlägg