Det stillnar,,,

Det stillnar. Det sägs att med åldern blir blodet segare, kallare.
Är det en myt
Att det rinner långsammare. Bron över floden Kwai. Varför kom man aldrig dit?

Jag är lätt att lura. Minns Ni Broarna i Madison County? Det blev en film med Maryl Streep och Clintan, vacker men stiff som fan. Boken var bra. Han, hjälten i boken, var ju fotograf och jag gick ner till Stadsbiblioteket för att kolla bilderna som han i boken tagit. Fotografens öde var ju lite speciellt. Han flyttade till en ö, försvann. Det var sorgligt och vackert på samma gång.

Jag hittade inga bilder. Boken var ett påhitt. Jag blev lurad.

Blodet rinner långsammare. Det stelnar sägs det. Vem vet?

Regar ute. Hösten brukar göra mig deppig. Jag har klarat mig hittills. Det löser sig nog i år med.

Det har varit ett omtumlande år politiskt. Flyktingarna, Grekland, SD, alldeles för många kompisar som dött. Tiden är orubblig. Det stelnar, det rinner långsammare.

Jag väntar ut regnet. Jag ligger på rygg. Potatisen kokar. Min fru är på väg hem från jobbet. Det blir fisk, denna vara som verkar vara på upphällningen. Vad är inte på upphällningen? Är det en tanke som kommer med åldern?

Vem vet? Jag ser på ett hus i Monitsia. Det blommar rött mot murarna. Solnedgången tar snart slut. Snart kommer frun hem, potatisen kokar klart och tankarna viker undan. En dag som alla andra, men ändå inte.

Populära inlägg