Tore Johnson, Nordiska museets förlag, Sofo

Stig Hammarstedt, har tillsammans med Jonas Hedberg gjort en fin bok om Tore Johnson. Bilderna är hämtade ur Nordiska museets samlingar.Per Lindström har skrivit en introduktion. Jens Andersson står för formen.
En fin liten bok som ingår i Nordiska museets förlag.



 Tore Johnson dog alldeles för ung och jag minns att Strömholm alltid tyckte att Tore Johnson var en bra fotograf. De kände ju varandra från paristiden.

Min fru, som jobbar på Nordiska och gav mig boken i present idag eftersom jag torskade på borrelia i morse, tyckte att Tore Johnson och jag plåtade lika, att vi hade en slags mjukhet i våra bilder.

Det var fint beröm. Det jag ser är att vi båda skildrar vår samtid och den stad vi lever i. Paris var Tore Johnsons stad. Stockholm är min stad.
Det är vackert att känna att man ingår i en slags tradition, att ens bilder kanske en dag, efter man försvunnit kanske får en bok gjord på ett fint museum.

Annars så passar jag på att göra reklam för min Sofobok här.





Populära inlägg