Sådana här dagar...

Det är sådana här dagar jag längtar från Sverige. Man kollar temperaturerna kring Medelhavet, runt 25 grader. Perfekt.

Vad gör du nuförtiden? Det var frågan på Fiket. Ja, vad svarar man? Att man håller på, som vanligt ungefär men att man inte riktigt vet vad det betyder. Jag slås allt mer av hur otroligt opolitiska vi börjar bli numera. Finns det inga frågor att strida för längre?

Träffade en kvinna insatt i det fotohistoriska. Hon påstod att fotoskolorna har lagt ner att undervisa i den dokumentära fotohistorien. Verkar ju väldigt underligt om Ni frågar mig? Kanske är det därför man träffar på unga fotografer som inte vet vem Bresson, Iziz, Marc Ribaud, Depardon, Mary Ellen Mark är...

Michael Ackerman, vad hände med honom efter Indienbilderna. Han drog till Polen o fotade rejält deprimerade saker ala D ´agata. Folk försvinner, folk kommer men fotohistorien består.

Jag läser on en gammal bok om Ed van der Elsken. Mycket intressant läsning. Alla dessa år han höll på med Love on the left bank. Inga pengar hade han och jobbigt var det, men det blev en klassiker. På en av bilderna i boken syns en ung Strömholm.

På min vägg hänger två Strömholm, en Petersen, en Engström och en Sune Jonsson och två Berg. Not bad at all.

Populära inlägg