Days go by

Jag och Zappa. Photo Krille Kleréus.

Det regnar igen. Vad fan är det med allt pissandet ovanifrån? Jag är ingen fisk, utan en soltörstande blomma. Läste DN i morse. Skulle man inte ha gjort. Kolera i Afrika, fantastiska bilder av journalisten, påminde om Bressons som han tog efter krigsslutet då folk återvände hem, bärandes på allt sitt bohag. Bresson är helt enkelt den bästa reportern jag sett, just för han lyckas förena berättandet med sensualism och klarhet utan att begå våld på människorna. I alla situationer klarar han det. Helt ofattbart.

Den andra skolan, startad eller i alla fall inspirerad av William Klein är jag ytterst tveksam till. Jag tyckte Klein var rå då han kom, men nu då jag tittar på hans  Rombilder så är det ganska mjuka i tonen, trots den råa, oslipade tekniken. Dagens gatufoto är svår att smälta. Den saknar mening, berättande och är fullständigt egofixerad, handlar om modet, att ha modet att köra upp kameran i nyllet på folk utan att be om ursäkt eller ha en aning om varför man gör det.

Jag tycker det dokumentära gatufotot helt har spelat ut sin roll. Det måste komma något annat för gatulivet är dött idag, och vi ser det på nyheterna varje dag. Jag tror enda chansen är fördjupning, koncentration och små stories om livet i ett ett speciellt hörn.

Min långa workshop fyll snabbt på. Fem stycken klara i dag. Två platser kvar så vill du vara med blir det till att bestämma sig lite snabbt. Fram till helgen är den fylld. Se inlägg nedanför där du kan läsa om workshopen.

Days go by...sannerligen gör de det,,,


Populära inlägg