Allt beror på vinkeln


Jag tänkte på Florens och södra Italien i morse. Det var märkligt i Girot igår. Först punka Porte och sedan fick han två minuters tillägg för fel hjälp och det tog väl bort hans chanser i Girot, men det ingen riktigt snackar om är ju att han inte orkade på slutet. Hans lagkamrater kom ju ner för att köra upp honom till klungan men han orkade ju inte hänga med, tappade rullen flera gånger så jag tror han var rökt ändå.

Såg Knausgards svar i DN idag. Det var lite sorgligt. Jag fattade en del av det han skrev, men inte allt. Vad jag kan förstå är att han gjort sin grej och sedan åkte han på en riktig golvmopp av elaka damen Wittström. Jag har aldrig kunnat ta mig igenom hans böcker, men många tycker ju om dom och han har tjänat fett med deg på dom. Han borde aldrig ha svarat henne, precis som Lundell aldrig skulle ha skrivit det där brevet. Det går helt enkelt inte att föra ett sådant samtal. Jag brukar ibland tänka på allt spott och spe som mannen med den kluvna läppen fått utstå, bland annat från Linda Skugge. Det är ren hets dom utsatt honom för.

Sånt är inte kul att se. Det är beklämmande att se. När jag var på bokhandeln igår såg jag alla dessa böcker, hur många som helst och hur många människor vet om dom? De flesta böcker som kommer ut blir inte omskrivna någonstans och då har litteraturen det bäst. Tänk på konsten eller fotot. Där kan vi snacka om tystnad.

Jag tycker Knausgard skulle knipit käft, tyvärr. Man skriver sina böcker och där står det man vill ha sagt.

Igår var en tung dag. Jag brinner nästan upp inifrån då det är regn och rusk dagar i streck. Jag har alltid varit sådan, medan mina barn är tvärtom. De gillar då det inte är soligt. Det måste ha att göra med deras barndom i Grekland, den eviga solen. Jag ger Sverige och vårt klimat några år till men sedan tror jag att jag måste tillbringa allt mer till i solen. Grejen är ju att jag trivs så bra med polarna och fiken runt mina kvarter. Det är en gåva, men livet är också utmätt. Drömmarna måste realiseras.

På lördag har vi vår utställning på Katarina bangata 25. Det ska vara bra väder även om det hotas med lite regn på förmiddagen. Vi får se. Det blir som det blir.

Populära inlägg