I farten



Väldigt mycket bilder jag tar numera är i farten. Jag har ingen plan. De sitter bara där. Det gäller att ta bilden och sedan fundera på vad man ska ha den till.

Cyklade i morse. Fan, det drog kallt om luftrören. Jag har någon hopplös astma som rör sig långsamt i kroppen. Ibland finns den där, ibland inte. Jag ska försöka uppfinna metoder som gör att den inte påverkar så mycket då det är kallt och rått.

Norweigan krånglar. De faller som en sten. Jag har rest mycket med dom, men nu kanske det är slut på de galna flygpriserna. Så fort något är billigt så slutar alla snacka om miljön. Då ska det konsumeras.

Ta det här med taxi. Förr, då det fanns ett bolag, åkte jag mycket taxi trots att jag inte ägde en spänn. Sedan blev det avreglering och alla slogs om kunderna. Hur gick det då? Plötsligt är kostnaden för att ta en taxi sinnessjuk. Nu kommer det upp nya taxibolag  som har olika bilpriser. Och de har till och med något som nästan liknar svarttaxi, fast de vet vilka som kör, men vanligt folk som kommer i sin bil och kör dig någonstans för ett pris som är hälften av taxis normala prislista. Givetvis kommer det att knäcka taxinäringen eftersom det är folk som inte lever på att köra taxi.

Ikväll är det programmet om att alla är fotografer. Jag kanske tittar på det. Det som gick förra året blev man ju bara deppad av. Vi får se, vi får se.

Den övre bilden är Hommage till Otmar Thorman. En av de bästa. Och vet ni att Nordic photos håller på att dra igång en slags bild och bokförsäljning. De blir spännande att se vart det går åt för håll.

På den ganska mariga Streetphotosidan dyker det då och då upp en kvinna, Sofia Sandström, som visar de mest otroliga bilder. Hon är helt enkelt en av de bästa jag haft på workshop någonsin. Malin Jones var också en sådan här ultrabegåvad kvinna. Jag ska i alla fall försöka lägga ut Sofia Sandströms bilder på min blogg. Hon är helt enkelt i en klass för sig.

Populära inlägg