Fotografiskas tidning

Fotografiskas tidning, som kom med DN i morse, är nog den intressantaste fototidningen i Sverige idag. TROTS att det är en reklamtidning med ganska floskliga artiklar ibland, så innehåller den en och annan jäkligt intressant grej i varje nummer. Dessutom visar den på en viss överblick och den visar bilder. Det är ju fan otroligt, med tanke på att så många andra fotoblaskor mest verkar visa och skriva om kameror.

I senaste numret är jag väldigt förtjust i Lisen Stibecks bilder på unga kvinnor. Jag kollade genom Stibecks hemsida och hon har en märklig bildbehandling, jävligt digital om man säger så, men bilderna har djup och tryck i sig. De är verkligen laddade med frågor, känsla, allvar. Stibeck är ingen junior som försöker glänsa, hon är mer en mogen kvinna som vill visa. Det är starkt.

En annan i tidningen är Jimmy Nelson, som visar upp olika kulturer. Man kan ställa en och annan fråga om det antropologiska, men vilka snygga bilder och snyggheten beror på miljön och hur de är klädda( sina ursprungskulturkläder). Att titta på de här bilderna är som att titta på indiandräkter då jag var tolv. Jag blev helt besatt av de vackra indianutstyrslarna och började själv sy indiankläder med fransar och fågelfjädrar.
Fotografiska tidning har dessutom ett skitschysst format och jag gillar verkligen trycket, lite halvdassigt men bra, lite Andy Warhol och fabriken över det hela. Ganska klockrent, faktiskt.


Populära inlägg