En historia från livet





Satt och babbla med en polare idag. Han hade kronofogden efter sig. "Kan du inte pröjsa av skulden, sa jag". " Den är på en mille, sa han".
Ja, ni fattar. Omöjligt läge. Det går inte att leva med skulder på den nivån. Skuldsanering är det enda som gäller. Om man nu får det?

När jag cyklade ut i morse hoppades jag träffa på samma gubbe som jag träffat de senaste dagarna. Han kommer på en biväg från Tyresö och jag kör ikapp honom, vi språkar lite och så lägger han sig bakom mig o sedan försvinner han på något omöjligt sätt. Det är som ett slukhål. Han är bara borta. Nu ska jag försöka reda ut var han försvinner.

Annars hade jag den här föga sensationella tanken i natt: Vad har EU gjort för oss medborgare? Visst, en massa folk har fått jobb i Bryssel, men annars? En slags elit har fått skitbra löner och villkor, men annars? Och var har euron betytt? Ärligt talat: jag kommer inte på något som EU gjort.

Jag säger det inte för att vara kritisk. Jag kommer bara inte på något? Vad gör miljöpartiet då? Kan man säga att de fullständigt har sålt ut sig? Vad har V gjort? Haft en löjlig T-shirt på sig?

Gud, vad jag önskar att de sagt och gjort något? Som att införa hundrafemtio bilfria gator i Stockholm? Som att börja avveckla kärnkraften( Se på Japan). Som att ta itu med tiggarna, få in dom i en slags aktivitet, baka bröd, vad fan som helst, försöka ge dom en slags utbildning så dessa arma unga människor slipper sitta som klädhögar på gatan.

Ja, vad gör EU, eller MP eller V? Det är höst, lätt att bli lite trött, men vi ska inte låta oss förfäras för snart är ju Zlatan frisk från hälsporren och Hammarby slår publikrekord, men lika förbannat: Vad gör EU ?

Populära inlägg