Att dra en repa ner på stan

Förr hette det ju att man drog en repa ner på stan med cykeln. Då gled man genom Gamla Stan, ner till Kungsan, kanske upp till Sergels torg, förbi glaspelarn o upp till Hötorget. Det var en ganska skön repa.

Det var för tio år sedan, eller tjugo, men idag gjorde jag samma repa ner på stan. Jag förstår varför jag bara är nere på stan en eller två ggr per år. Centrum, vilket jävla meningslöst skithål och cyklisterna. Glöm det här med en skön repa ner på stan. Folk cyklar ju som bindgalna, spurtar förbi en i cykelbanan. Hade det varit spurt i ett race hade dom fått sig en tryckare så de hade vaknat upp på intensiven dagen efter. Noll hänsyn.

Jag tog häng på vad jag tyckte såg ut som en riktig tävlingscyklist och han körde ytterst disciplinerat, visade hänsyn, låg på sin plats i ledet, visade tydliga tecken osv,,,men många andra leker verkligen med sina och framför allt, andras liv.

Som sagt: Dra en repa ner på stan,,,,det är ett uttryck vi kan glömma nu.

Populära inlägg