Teknik

Jag plåtade med för mig helt nya kameror. En Nikon DF, som en gammal Nikon Fm, bra, stark, snabb, men lite för stor för mig. Den andra kameran, Nikon Coolpix A, blev vad jag använde till de flesta bilderna. fast 28 mm, bra då det var mörkt. Snygg som attan. Jag använder aldrig blixt, för fult i mina ögon. Jag kör heller aldrig över 3200 asa, behövs aldrig. Mitt standardläge är 800 asa och kanske 200 om det är soligt.

Det viktigaste för mig är att skärpan sitter snabbt och att jag kan ändra exponeringen lätt. Jag kör alltid ett halvt steg under, svartvitt inställt i kameran och jpg. Jag  provade med raw men det gav ingen kvalitetsökning så jag la av med det ganska snabbt. Med de här inställningarna behöver jag sällan ägna mer än en minut åt bildredigering. Mina bilder är nästan perfekta då de kommer till datorn, lite kontrasthöjning möjligtvis, Kanske lite skärpa, thats all.  Jag styr min exponering på skärmen då jag plåtar. Jag låser exponeringar och skärpa på kameran direkt.

Urvalet är enkelt. Jag tar ut de bästa, stoppar i en speciell mapp och sedan går jag igenom alla så de ligger lika i kontrast osv och sparar rubbet i Tiff. Thats all.

Sedan till fotograferingen. Jag kör oftast med motordrift, tycker kameran arbetar snabbare då. Lite ljud behöver jag och sedan handlar resten om att komma nära, ta kontakt, se miljöernas möjligheter.
Svårare är det inte, eller som jag brukar säga: Det är tillräckligt svårt.

Populära inlägg