Kameradoktorn och jag

























Kameradoktorn och Jag.
En gång i tiden låg Fotofynd på Vasagatan, alldeles bredvid pantbanken. Det var nämligen så att jag ofta köpte ett objektiv eller två på där, ett objektiv som jag sedan fick gå till pantbanken med, för att ha råd att betala avbetalningen på.
Det var en slags evig cirkus det där. Köpa kamera eller objektiv och sedan gå till pantbanken eller sälja det för att överleva månaden.

Sedan flyttade Kameradoktorn, från Folkungagatan och tog med sig en del personal från Fotofynd, till Birgerjarlsgatan och jag var en av de första kunderna med konto. Man fick furstlig behandling, oftast kaffe i det lilla rummet och schysst snack innan man knata hem med prylarna. Jag sålde också prylar till " Doktorn". Eller, man bytte upp sig, som det heter. Jag lämnade en gång ett sprucket 21mmobjektiv till Leica hos Thomas. Vad jag köpte vet jag inte men ca tre veckor senare gick jag förbi hans rum och såg gluggen ligga på bordet.
" Kolla, en schysst Leicaglugg", sa jag till Nalle som stod bredvid mig.
"Ja, någon jävel har lämnat in en sprucken glugg", sa han och jag såg till att vi kom ut i butiken lite snabbt.

En annan gång körde vi ner till "Doktorn" på våran mc, drog Skeppsbron i 120 då snuten såg oss, kom efter hela vägen genom stan och plocka oss inne i butiken. Det blev rättegång. Vi klarade oss och visst fick vi med oss framkallaren vi behövde till helgen.

Nu har jag varit nere hos "Doktorn "igen, heter visst Nya Doktorn idag, men ett och annat face känner man igen. Jag har plåtat med Nikonkameror, en Coolpix A, liten pocket, snygg sak och Nikon DF, som påminner om en gammal Nikon FM. Bra grejer bådadera. Jag lulla runt på stan och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till gatufoto längre. På något vis har genren mattats ur? Varför plåtar man? Vad är det man vill upptäcka? Det är alltid skönt att vara på gatan, men jag upplever allt mer att gatans liv har blivit en transportsträcka mellan två punkter. Det är det vi kommer att skildra och inget ont i det, men var finner man det andra?

En del av bilderna och en liten text finns i Fotobilagan som idag kom ut i morgontidningarna.

Populära inlägg