Jag känner mig som en Koudelka med vandringsstav. Igår körde jag förbi Hans Geddas lokal i Malmköping . Den såg ut att vara till uthyrning. I fönstret låg ett urklipp där Gedda sa att han lagt av som yrkesfotograf , på topp la han av. Nu plåtat han lite digitalt, umgås med sina hundar o mår fint. 
Lägga av på topp? Man kan oxå fortsätta  för skojs skull även om man aldrig når de toppar man hade då man liksom brann. Koudelka, Don McCullin mfl blir aldrig så bra som de var. Många fotografer gör sina bästa arbeten först i livet o sedan planar det ut, blir bra men aldrig som det dom brann för i början . 
Det är livets gång. En annan sak jag funderar över är den moderna teknikens påverkan på materialet. Om man plåtar på gatan i ganska hårt ljus, kör med vidvinkel så tenderar allt att se ut på ett visst sätt. Just nu försöker jag komma bort från det hårda materialistiska uttrycket som vidvinkel, digitalt ger. Jag ser snart ingen annan väg att gå än byta till analogt. Om du kör dina digitala filmer i silver efex och väljer mellan olika filmutyryck så ser du hur tex Agfa 400 öppnar upp filerna, stuvar om och ger ett mycket mjukare o öppnare intryck än den digitala fil du öppnade med Agfafilmens pålägg.

Klart fascinerande o klart mycket bättre med pålägget 

Kommentarer

Populära inlägg