Från boken, Historien måste berättas, Blurb


Ingalill bodde i Klarakvarteren, strax bakom Posten. Jag gick dit direkt från jobbet. Några
låga hus med slitna bakgårdar var det enda som återstod efter rivningarna.
Snobbutikerna började ta över, resten blev kontor och området höll på att dö ut.
Ingalill bodde i en trerummare, högt i tak, men med små rum. Hon hade slipade trägolv
med tjocka mattor. Stämningen var mycket ombonad, i alla fall i jämförelse med min och
Charlies funktionella lyor.
Hon hade några riktigt fula tavlor på väggen. Hästmotiv. Hennes dröm var att jobba med
hästar. Jag fattade inte varför hon utbildade sig till sjuksköterska om det var hästar som var
drömmen.
Charlie hade redan anlänt, satt i en öronlappsfåtölj och sippade på en grogg.
”Tjena Lars, hur har du det? Kommer du direkt från skiftet?”
Jag nickade till svar. Ville också ha en grogg.
”Har du fått brev från Paris?”, sa Charlie. ”Jag var där i en dag och plåtade
Majakovskijutställningen. Folket i Bild la upp en hacka, så jag stack.”
Han tog en slurk av groggen och kliade sig i pannan.
”Det var inte mycket att ha. En massa skitbilder. Jag plåtade av varenda affisch i smyg. Jag
vet inte om jag får publicera det, men man kan ju i alla fall försöka. Det fanns en del fina
affischer. Jag tog hem några ifall du vill ha någon?”
Ingalill kom förbi och fyllde på våra glas med mer sprit. Hon verkade angelägen om att vi
skulle kröka.
”Det värsta var hemkörningen, du skulle bara ha sett,” fortsatte Charlie.
”Jag hade ju sommardäck, man får ju inte köra i Tyskland på vinterdäck, så jag åkte av
vägen mitt i natten. Blev helt knäckt, började slita av skyltarna på Volvon. Jag tänkte lämna
den i skogen och lifta hem. Då kommer det en bonde med traktor, slänger åt mig en lina och
drar upp mig på direkten”.
Han ruskade på huvudet och pekade mot köket. Det luktade underbart.
”Vad fan är det med brudarna? Har du varit med och kokat ihop någonting?”
Jag bara skrattade åt honom, men jag kände också att det var något i görningen.
Ingalill och Eva stod med brinnande kinder och lagade mat.
”Det blir indiskt idag”, sa Eva. ”Vi har köpt en indisk kokbok och ni blir våra första
gäster”.
”Om ni pallar?”
Ingalill skrattade och slängde med det långa håret.
”Vi är snart klara. Det finns mer vodka i kylskåpet”.
Jag tog en grogg och bjöd Charlie på en till.
Charlie hatade fyllon och rökare, men nu verkade han inte bry sig. Han både rökte och
drack på en gång. Vi drack grogg till maten. Ingalill var bra på fyllan och Eva inte långt efter.
Jag kände en sugande oro i magen. Misstänkte att det skulle bli gruppsex. Jag hade inte helt
fel. På natten gjorde Eva och jag sällskap hem. Charlie stannade hos Ingalill. Om två dagar
var det julafton.

Populära inlägg