Ukraina


Jag är verkligen ingen expert på Ryssland, men jag känner ändå en viss trötthet över tvn, nyheterna från krisen i Ukraina. På något vis kan jag förstå ryssarnas intåg, samtidigt som det är helt oförlåtligt. Samtidigt kan jag undra över nyheterna som inte lyckas berätta för en dåligt informerad svensk som mig vad det är för typer som nu leder Ukraina. Minst tre i den här tillfälliga regeringen är ju ultranationalister, från partiet Svoboda,  kända för sitt rysshat, sitt böghat och judehat.

En annan jobbig känsla jag får är hur de här starka nationerna som Ryssarna, USA, osv bara gör som dom vill. Det finns liksom inget försvar, för ingen försvarar ett land som  USA eller Ryssland gett sig på. Det landet får försvara sig självt.

Nu tror jag dock inte den här konflikten eskalerar, därför jag tror inte Ukrainarna är självmordsbenägna utan alla måste ju inse att det måste föras en slags snack för att det hela ska lösas.

Det här påminner mig om demonstrationerna i Egypten, på Torget. Det var ju lögn i helvete att få någon vettig info på nyheterna, ännu svårare är det att förstå vad som händer där idag. Det känns som om nyhetsorienteringen helt kollapsat. Att, om man ska förstå något får börja läsa tidningar som Guardian osv..

Populära inlägg