Kepa

Solen stiger ner utanför fönstret. Katten går fram till balkongdörren. Vill ut, något lockar den gamle barden? Tror han att det finns kattdamer där ute, den steriliserade korkskallen har kvar sina instinkter. Om inte kan han ju slåss lite med någon annan kåtbock som har kvar ballarna och lullar in på vår katts domäner.

Livet är en press, en rullande press. Jag sitter med kepsen på. Jag köpte två kepsar igår. Först en, helt okej, sedan en ännu bättre. På Åhlens, den bästa kepsaffären. Ett av få ställen där man inte behöver köpa en kepa som är fylld med loggar. De ska vara cleant, i morgon köper jag en tredje i Malaga.

En keps måste trimmas in, böjas, svettas och förfulas. Bli en del av personligheten. Jag har en del polare som har tunga kepor. Lunkan, JH, Ingo, fan, de har dunkat till sina kepor rejält, sitter som smäck. Det är väl vad saken handlar om. Janne Broman och hans brorsa Per, har också skruvat till sina huvudskydd godkänt.

Den häftigaste liraren, med häftigaste kepsen är dock Slas. Jag minns fortfarande när han satt på Nytan med sin tillstuvade kepa och glodde argt på folket som satt på Tevere och sola. Snacka om kepa och snacka om kolla in. En häftigare Söderpolare gick inte att uppbringa. Det tar några år att landa i kepan och i miljön. Lunkan är nog Slas efterträdare. Hans lätt trådslitna kepa ger mig ståpäls. Snacka om utstrålning. När han landar med den kepan på ett fik är matchen vunnen. Det blir gratisfika om innehavaren har något koll på läget.
Tyvärr har dom ju inte det så ofta. Det handlar mest om att bringa in cashen, se till så deghögen växer och serva alla orakade Mustaffatyper från Grönklitt som klivit in på Nytans domäner och spelar balla i den lägre divisionen.

Nej, en kepa är en kepa. Den förtjänar man, den vrider man till, den kan ge öppningar på rätt ställen. Jag tror jag ska slänga min kepa i badet, sedan baka till den i ugnen och efter det kolla hur det går med gratisfikat. Om det är någon som ser skillnaden på mig och Mustaffatyperna med skägg från Grönklitt.

Populära inlägg