Klas Östergren


Såg att Klas Östergren valts in i Akademien. Det är en bra författare. En gång i tiden skrev han också om fotografi. Han skrev mycket bra om fotografi. Anders Paulrud är en annan som skrivit bra om fotografi. Han dog ju tyvärr för några år sedan, alldeles för tidigt.

Båda de här herrarna har jag haft bra snack med. Östergren på 80-talet då jag ville han skulle följa med mig till Kambodja och skriva. Paulrud på fiken runt Nytorget på den tiden han bodde på Klippgatan, strax innan han dog.

Jag beundrar båda. Att komma med i Akademin är nog det finaste en författare kan komma. Akademin är för svenska författare, verkande i Sverige. Jag funderar på vad samma sak innebär för en fotograf? Att få Konstnärslön eller Författarpenning är nog det finaste man kan få. Sedan Sune Jonssonpriset, stora Konstnärspriset, Gullers, Lennart af Petersen. De är de finaste man kan få.

Tyvärr har ju Arbetets museums dokumentärpris helt tappat formen sedan många år, har noll koll, så det kan inte räknas som något att få. Hasselbladspriset, som är ett internationellt pris, har tilldelats Sune J, Strömholm och Lennart Nilsson. Den ende svensk som kan få det idag är Anders Petersen och han borde få det för sin livsgärning.

Vi gjorde en koll för några år sedan vilka som fått mest stipendier i det här landet av fotograferna. Det var Tunbjörk, Petersen, jag och Smoliansky. Intressant va? Om det är någon som gnäller så kolla på produktionen. Ingen av de här gubbarna har legat på latsidan om man säger så .Jag har gjort 30 böcker, Petersen också, osv , osv...
Nog om det. Jag vet vad ni tycker, men eftersom ni inte kan kommentera så får ni istället lägga energin på att göra något eget. Tacka mig för det.


Populära inlägg