Hyllorna skakar


Akademibokhandeln. Skrapan. Jag står framför en bokhylla med Klassiker. Hemingways  Att ha eller inte ha. En av de  bästa böcker jag läst. Inledningsscenen krossar allt.  Donna Tart, Celine, Bukowski, Raymond Carver, mm, mm. Litteratur i nytryck som har allt. Jag skakar nästan i benen då jag minns alla böckerna. Hur bra de var, är, kommer att vara. Och jag har  läst alla, utom en bok. Jag måste köpa den i morgon.

Tänk om en bokhandel visade upp en bokhylla med de moderna klassikerna inom fotografi. En bok med Brassai, en med Kertesz, Bresson, en med Strömholm, en med Sune Jonsson, en med Mary Ellen Mark, vilken hylla. En hylla som skulle skaka mina ben.

Det är vår ute. Vintern kommer inte att komma tillbaka. Jag hämtade ut Bianchin, om en vecka tänker jag börja cykla. Det gäller att vara varm om underlivet och ha sköna värmare på knäna. Jag misskötte mitt underliv som ung cyklist, förfrös mig några gånger, pissade blod. Det är sådant man får äta upp på äldre dagar. Det finns inget med kroppen som inte kommer tillbaka. Tro mig.

Jag läste att gurkmeja, äpplen vitlök, sol och honung är de nyttigaste än människa kan klämma i sig. Det låter det, gott och mumsigt.

Jag kom att tänka på Hemingway. Hur kan man skriva så otroligt bra. Jag kan fortfarande inte komma på en enda modern författare som kan skriva en novell med en sådan förtätning som den gubben kunde. Jag bokar och bugar. I morgon måste jag köpa den där boken jag inte hade läst.

Den här bruden har väckt en del uppmärksamhet. Sara Naomi Lewkowskicz.

Populära inlägg