En mille eller ett år


Jag börjar med tre bra länkar.
https://www.lensculture.com/articles/henri-cartier-bresson-henri-cartier-bresson-70-year-retrospective#slide-1

 https://www.lensculture.com/articles/mila-teshaieva-promising-waters#slide-5

https://www.lensculture.com/articles/max-de-esteban-proposition-four-heads-will-roll#slide-13

Sedan till dagens ämne. Ett år eller en mille. Jag drömde i natt att jag fick frågan om jag fick en mille, vad jag skulle göra med den. Eller om jag bara hade ett år kvar att leva, vad jag gjorde det året.

Det var en märklig känsla där jag låg mellan dubbla lakan. En mille, vad är det? Ingenting. Jag skulle kunna köpa mig ett större sommarhus. Jag skulle kunna dela ut pengarna till mina barn eller jag skulle kunna lagt dem på hög, höjt min levnadsstandard. Å andra sidan. En mille skulle inte göra ett skit för mitt liv. Jag har allt jag behöver. Kärlek, kropp, barn och ett boende. Kort sagt, jag skulle kunna avstå från pengarna för de behövs inte, i alla fall inte på djupet av mitt liv.

Ett år till att leva? Då skulle jag snabbt jobba igenom allt, göra mig beredd för döden, vara med mina barn, min älskade, men framför allt jobba. Jag skulle jobba hela tiden för det är vad mitt liv går ut på. Arbeta, berätta historier, jobba, jobba. Ett liv utan arbete, intellektuell spänst är ju inget liv. Sex, kärlek och arbete. Det enda som räknas och ska jag dra ifrån de tre så ryker sexet först, sedan kärleken och sist arbetet. Nu hänger kärlek och arbete ihop. Kärlek kostar ingenting. Det är något man har i sig. Kärlek är allt i livet. Man måste omfatta allt med kärleken, sin partner, kameran, skidorna, cykeln, sina barn, vänner, maten, blommorna. Kärlek är ett förhållningssätt. Kärlek är inte något som faller ner från himlen på Skånegatan. Kärlek är en attityd.

Nog om det. Ett år skulle innebära att arbeta, med kärlek i botten. En mille, betyder inte ett skit för mitt liv handlar inte om att konsumera, köpa, betala av. Mitt liv handlar om att arbeta och att arbeta ska ha motstånd, lite pengar är ett bra motstånd.

Populära inlägg