Tio frågor

Vad arbetar du mer för kamera?
Richoh Gr, med 28 mm objektiv, men jag har det alltid inställt på 35 mm, jpg och dynamiskt svartvitt. Jag fixar mina bilder i photoshop cs 3, väldigt lite dock. Lite kontrast, kanske lite skärpa, någon beskärning.

Varför bara svartvitt?
Jag gillar inte färg.

Varför bara en kamera?
Behövs inte mer, går den sönder kan jag plocka upp mobilen ett tag tills jag kommer till en fotoaffär där jag kan köpa en ny pocketkamera.

Du skriver mycket?
Skriva ger mig ro, frid. Jag blir lyckligare av att skriva än att plåta. Det är ett mer direkt tilltal i skrivandet, fast jag blir som mest lycklig om jag får visa bild och text samtidigt. Det är liksom min grej, bild och text.

Du har gjort 33 böcker på 43 års fotograferande. Vad är nästa projekt?
Egentligen är det tomt i tanken. Man kan upprepa sig, det är vanligt. För mig är det en fråga om att gå på samma gator eller gå på nya gator, även om jag kommer till samma slutsatser som 1972.

Vad menar du?
Alla bra grejer jag gjort har handlat om att ge sig iväg och priset man får betala för att ge sig iväg. På sjuttiotalet i Spanien, då jag gav mig iväg ensam kunde jag känna en stor lycka av att ge mig iväg, men den ersattes alltid av stark panikångest då jag kommit iväg, ensamheten var mördande. Det är ingen skillnad idag. Alla resor, all ensamhet är stark ångest. Problemet är bara att just den ångesten är den skapande ångesten, den ångest som leder till resultat. Det är ett hårt liv, väldigt få klarar av det.

Varför tar du inte ett fast jobb då?
Jag har tänkt tanken, har dock aldrig haft ett fast jobb, men varje gång jag försökt eller varit i närheten av ett sådant, har jag direkt ryggat tillbaka. Ett värre läge än ett fast jobb kan jag inte tänka mig. Det skulle omöjliggöra alla mina tankar om hur livet ska levas.

Trots allt, så är du ganska nöjd?
Jag är väldigt nöjd. Jag lever ett liv som jag vill leva. Man kan helt enkelt inte ha det bättre.

Vad tycker du om den svenska fotoscenen?
Det finns några fotografer jag älskar, tycker om. Anders Petersen som jag känner en stor ömhet för. Hans sårbarhet gör att jag alltid vill tycka om honom även om jag tycker han är ute och seglar ibland, men han har en sanslös ömhet, sårbarhet i sig själv. Jh Engström är som min son, en uppstudsig jävel som man måste skälla på då och då, men han har också det där hjärtat i sin röra.  Tuija, en drottning, en tyngd, ett brud man inte tjafsar med, en pärla, en grym röst, en människa med stor värme.

Jag tycker om han med traktorerna, en fin ung man, som har en slags ro i sina bilder. Martin Bogren, han växer i takt med att han blir äldre, sensuellare.

Det finns några till jag tycker om, ofta kvinnor, men de klarar inte riktigt av rollen med småbarn och arbete. Deras tid kommer, för det är trots allt mycket svårt att klara ekonomi, vara småbarnsförälder och göra  seriös bild, inte bara ta bilder som ska betala gröten. Det är två olika divisioner.

Annars, rent generellt, tycker jag medelmåttan har tagit över den svenska fotoscenen. Lite  photoshop och det är en bild. En bild bygger inte på photoshop, eller något program i telefonen. Svenska folket saknar utbildning i foto, i bild, man köper ju snart vad skit som helst.

Vad tycker du om fotoscenen, utställningar, gallerier?

Internet är krångligt. Du ser en massa, men du ser ändå inte. Det passerar,  men du tar inte in. Fotografiska har ju gjort bra grejer, men deras inträde på scenen har också lagt ett lock på, eftersom de andra aktörerna gett upp. Moderna är ju en ren provokation, sättet de behandlar bild är ju fan rent upprörande. På gamla museet, när de hade den lilla tarmen där de visade bilder, höll tio ggr högre klass än dagens Moderna. Kontrast gör vad de kan och grabbarna på Hornsgatskrogen gör sitt jobb, men det är ju värdelöst att ställa ut på en krog där det sitter matgäster framför bilderna. Nej, den svenska fotoscenen vad det gäller gallerier har ett stort problem.

Vad ska du göra åt det?
Jag skiter i vilket. Jag gör min grej. Mina böcker, min blogg som ändå läses av i snitt tusen pers om dagen, senaste veckan 1500 varje dag. Vad ska jag göra mer?


Populära inlägg