Retro 217
























Augusti, den 7 augusti 2006

Sommaren vill inte ge sig. Skolan börjar om fjorton dagar. Min son sover, och sover och när han inte sover eller ser på tvn, spelar han dataspel. Det är den moderna tiden. Hade jag tur som fick växa upp på femtiotalet, som ägde en slags energi, byggde båtar, seglade, paddlade, klättrade, överhuvudtaget gjorde något till skillnad från de moderna unga män idag som är fullständigt hopplöst passiviserade? Tiden får visa om jag har rätt eller fel?
Jag har återvänt till stan efter några månaders turné i Grekland och i Sverige. Vi sitter som vanligt  på favoritkrogen. Ägaren är på semester och de nyanställda jobbar dåligt. Inte nog med att dom ser sura ut, dom är långsamma och klantiga också.
Jag beställer en whiskey. När den kommer in ligger det fyra flugor i glaset. Jag påpekar det för killen som serverar.
        Jag bjuder på den här wiskeyn, säger han, och maten också.
Problemet är bara att maten var oätlig och att jag redan betalt både whiskeyn och maten.
Jag säger det till honom, men han verkar inte fatta vad jag säger,utan går in och hämtar ut ett nytt glas whiskey. Jag dricker upp det, utan flugor, och går sedan hem till min dataspelande son.

Populära inlägg