Kräksnöar


Det kräksnöar ute. Det behövs, kört sönder alla skidor snart. Polarn Axel har stoppat nyckeln till sin lya i en stövel. Tror jag ska besöka hans lya och tömma kylskåpet. Jag sitter som hemma, grejen är bara att då jag ser ut genom fönstret ser jag en gran. Det tar emot att kliva ut idag. Blåst, kräksnö och taskig sikt, men jag får väl ge mig ut i alla fall.

Jag försöker byta lya, kollar på bytesssajter. Jag vet inte vad det är med dessa sajter. Inte fan fungerar dom inte. Det är mycket hår och lite hull, eller vad man säger.

Jag går ju igenom mina bilder på kvällarna. Det är märkligt hur lång tid det tar att sortera bilder. Först sorterar jag direkt jag kommer hem. Sedan sorterar jag en gång till efter en vecka, sedan sorterar jag och sorterar i kanske ett år, och efter det, kanske fyra fem år, sorterar jag igen och lägger saker och ting i rätt mapp. Jag söker bilder som är bilder, inte bilder som är minnen eller ihågkomster. Bilden måste vara en utvecklad bild, stå för sig själv. Jag har försökt med flödesbilder flera gånger, tex att hänga 100 bilder i kant med varandra utan ram på utställning. Jag missar själv 90 procent av bilderna på en sådan utställning. Jag klarar inte av att gå från bild till bild utan lucka. Det jag minns blir då den övergripande känslan och den kunde jag i så fall lika gärna få av fem bilder.

Det är svårt det där, vi är ju olika. En annan sak med flödet, om man nu kör kantikantsystemet är att det lätt kommer med en massa kort som är outvecklade bilder, dålig fotografi. Vissa gillar det, vissa inte. Det går inte att säga att något är rätt eller fel, personligen tycker jag det blir lite för enkelt. Jag vet att det tänket både krånglar till min fotografi och kanske även gör den rigid men för mig är fotografi fortfarande på något vis en sekundsnabb, spontan konst där bilden ska sättas direkt i kameran, inget jävla lulllull i photoshop, där förstärker man bara känslan. Enkelt, rakt på sak, fördjupat. Det är kanske därför jag gillar äldre fotografi. Rakt på sak, utvecklad bild, enkelt helt, gärna med sensualism och ömsinthet, typ Kertezs,

Populära inlägg