Retro 210



Ofta får jag frågan: Vad är en  bra bild? Det finns inget enkelt svar på det. Givetvis ska bilden ha någon slags fungerande komposition, förmedla en känsla och vara snyggt printad, eller tvärtom. Jag brukar svara: Tänk dig att du ser din älskade naken i ett vackert ljus. Kanske efter kärleksakten, nästan genomskinlig i sin nakenhet och sin längtan. När du ser en sådan bild och lyfter kameran har du tagit en bild, en bra bild. Mina bästa bilder handlar om en fågels flykt i luften, ett lakans slag i vinden. En slags flykt, en  lätthet, en dröm om vacker vit frid. Men, det kan lika gärna vara en kolsvart svärta. En ensam människa på en gata. Det måste bara vara vackert, vare sig det är ljust eller mörkt i motivet. Jag vet inte om mina bilder handlar mest om mig själv eller motiven. En sak är klar. Jag har en spricka i själen och det är starten för alla mina bilder.

Populära inlägg