Inspiration


När man lullar omkring på stan med kameran så blir man lätt utan inspiration. Jag är inte så förtjust i gatufoto längre och mest handlar det om bristen på idé. Varför går jag där? Vad vill jag ha sagt med bilderna? Överhuvudtaget så blir vi allt sämre fotografer. Jag tycker mig se det ganska tydligt och det handlar om två saker. Brist på idé, tanke och den nya tekniken.

Idag är 99 procent av de som plåtar någon som tar en bild på vägen hem från jobbet, men låt oss istället tala om de som tillhör min generation, och de något yngre. De flesta av oss blir bara sämre och sämre. Det är möjligt att vi har samma tekniska kvalitet, fast det har vi inte heller, faktiskt. Vi är lika bra på att plåta, men vi saknar idéer. Tyvärr, det är den bistra sanningen.

Om jag går till de fotografer jag känner till som är mellan 45 och 80 idag, så har vi alla blivit mycket sämre. Jag säger inte att vi blivit dåliga. Vi kan vara jäkligt bra, men vi har tappat något. Kanske är det för enkelt att göra böcker? Vi kan göra böcker när som helst, hur som helst och det finns ingen grindvakt. Det blir böcker, men de är alla sämre än de vi gjorde förr.

Våra printar är mycket sämre än de vi gjorde som analoga. Jag kan gå på vilken utställning som helst och säga, att hens printar är skit jämfört med förr. De är kanske större, men det är mycket sämre.

De böcker vi gör saknar ofta mening. Det plåtas, men vad är syftet. Så enkelt är det och jag vet att ingen törs ta en debatt med mig om detta, för vi vet alla, att det vi gör idag är skit i jämförelse med vad vi gorde för femton år sedan. Så enkelt är det.

Vad är lösningen? Vi får helt enkelt fråga oss själva vad i helvete vi håller på med. Ska vi ta livet av fotografiet eller ska vi höja kvaliteten och om vi bestämmer oss för det sistnämnda, ja, då får vi också börja ta bilder som bygger på att vi har en tanke på varför vi tar bilden.

Nog om det. Jag skiter i vilket. Jag gör min grej, även om jag är en sopa i jämförelse med vad jag gjorde för tjugo år sedan.

Populära inlägg