Ansvar

En av de viktigaste sakerna i livet är att ta ansvar för sitt agerande, sitt fotograferande. Jag hittade en bild, https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151765300517031&set=gm.1438068216407412&type=1&theater, som fick många gilla på Facebook och jag ställer mig frågan: Vad är det de gillar? Vem tar ansvar för bilden?
I mina ögon en bild som stigmatiserar motivet ännu mer. Jag tycker inte om sådant. Jag tycker inte om sådana fegknäpp. Strömholm höll hårt på fotografens ansvar. Jag gör det också. Du kan plåta det värsta, mest hemska, men du ska också ha en slags ansvar, en slags relation, ett slags överenskommelse. Inte för alla bilder, men för de bilder som handlar om vanliga människor i svåra situationer. Fotografi skiljer sig inte på något sätt från annat liv. Det är samma sak, samma ansvar, samma förhållande till människor.

Populära inlägg