Om att plåta kravaller och aktion med pocketkamera.



Jag har ju ägnat stor del av mitt liv att plåta politiska händelser, krig, demonstrationer, upplopp. Förr körde jag med en Nikon och en Leica och det fungerade bra. Det går nämligen att koppla till en rejäl blixt till dessa.

Om det är mörkt så duger det inte att skruva upp asatalet, man måste använde blixt på grund av rörelserna, att det sker så snabbt allting.

De senaste åren, sedan 2000 har jag arbetat med små kameror och sedan 2006, små pocketkameror. Det har alltid fungerat bra, tills  det kommer till aktionbilder. Den understa bilden, då Hammarby går sin marsch till arenan, är ett typexempel. Jag körde rawfiler i min Lumix lx3,,,,omöjligt att använda. Kameran hackade fast direkt, gick inte att exponera då rawfilerna skulle bearbetas. Jag gick då över till jpg och har stannat där.

De andra bilderna, togs igår då SD hade möte på Nytorget. Kolsvart, drog upp asat till 3200, kanske 6400 på min Ricoh, funkade inte, fick köra blixt. Här hänger inte pocketkamerorna med. Ska du köra blixt  i aktion så måste blixten gå nonsstop. Det klarar inte en blixt på en pocket, den stannar och laddar efter en eller två urblåsningar. Kort sagt: Helt värdelöst.

Vad gör jag då? Jag kör på Jpg, snabbast, sedan får jag antingen ta det hela som det kommer, dvs missa en massa bilder med lite otur, eller skaffa en blixt som har lite kräm som  man kan  sätta på kameran, men egentligen är den enda lösningen att köpa en billig Nikon, ha köpezoomen och dra på med den kamerans blixt. Det fungerar.

Populära inlägg