Hjälmen är gul. Det är precis innan jag kör på en gubbe som förvirrat sig in i en bana och jag knäcker axeln. Hjälmen är gul och jag minns att hjälmen aldrig torkade i färgen för jag hade vräkt på för mycket gul färg. Ja, på ren svenska så såg hjälmen för jäklig ut, men den funka väl hyfsat.

Hjälm kan vara bra att ha, men det är också ett hjävla hjälmtjat överallt. Folk drar på sig så mycket skyddsutrustning så de tror att de är odödliga. Kör utan att bromsa, ser sig inte för osv. Själv har jag gått i backen två ggr där hjälmen haft en viss betydelse. En gång sprack den, en annan gång åkte jag i skogen på kvällen, kolsvart, körde på något, föll och skallen drog rakt in i en sten. Den gången hade jag nog blivit liggande utan hjälm, men som sagt: Hjälmen var inte snygg och färgen torkade aldrig.

Nu har det satt igång igen. Nikon har kommit med en ny kamera och det blir alldeles blött i byxan hos vissa. Ser ni inte mönstret? Skit i kameran, kör på bara.

På Facebook har det startat något som heter Streetphoto-Sweden. Gå dit och kolla om ni vill.

Annars drar Andes Petersen igång sin stora utställning i Paris, runt 300 bilder. Den kommer till Fotografiska nästa år. Då fyller Anders 70, bra år att ha en stor, sin stora utställning. Strömholm hade väl sin stora på Moderna då han var 68, så kom inte och säg att det är enkelt att ställa ut. Själv funderar jag verkligen på om jag någonsin mer ska ställa ut. Förstår inte riktigt varför man ska ställa ut, men okej: Då jag är mellan 70 och 75 ska jag göra en stor på 200 bilder. Annars stället Hans Gedda ut sina mästerverk på Nationalmuseum.

Ja, Ni ser. Livet leker och hjälmen var gul. Numera är den blå och heter Carrera.

Populära inlägg