Ärevarv

O
Ligger framför en brasa på landet. Det tar halva dagen att få det lilla torpet att komma upp i värme. Jag skrev om Anders Petersen igår. Han kör ett ärevarv nu. Det är fint. Det är han förtjänt av. Från den andra sidan kommer andra röster som säger: Är det inte dags nu för lite nya fotografer? Är det inte lite tröttsamt att de gamla etablerade hela tiden omskrives?

Jag läser fransk press. De skriver mycket om Anders. 

På fiket i morse säger en fotograf till mig. " Det börjar bli en jävla idoldyrkan nu". Jag håller med. Det börjar kantra lite åt fel håll. Vi kanske skulle kolla först och snacka sedan. Fråga oss vad som är vad?

Brasan brinner på och snart kan jag plocka bort duntäcket jag ligger under. Jag undrar var den fotografiska skolningen tagit vägen: När den seriöse Misha Pedan öppnar en gatufotosajt på Fejan dräller det in ostrukturerad fotografi.

Min ogifta fru tycker det är ett problem att jag skriver om fotografi eftersom jag är fotograf. Jag håller med henne och säger, men om inte jag skriver, vem skriver då? Det är inte ditt problem, svarar hon. Det är inte ditt ansvar att skriva om fotografi. Du ska plåta och skita i att skriva om fotografi.
Hon har nog rätt. Jag börjar allt mer tro på den gamla metoden att gå till en butik o kolla i riktiga böcker, skita i att skriva o bara publicera sig då allt är klart . Verkar det vettigt?

Populära inlägg