Munsår, förkyld, jävligt trött och ilsken, Ingen bra kombo för att skriva blogg, och dessutom, skriva ut bilder. Vilket hästgöra, sitter tredje dagen i rad, typ 8 timmar och glor i en skrivare.

Läser att Hyresgästföreningen kräver noll i Hyreshöjning, den miljarden skulle hyrestagarna kunna använda till konsumtion istället. Jag håller med, varför ska vi som bor i hyresrätt hela tiden plundras med bostadsrätterna åtnjuter den ena bidraget efter det andra, typ ränte, rot osv,,,,

Mina bilder drar bläck, Herregud, tur man har en 3880 Epson. Kollar på Fotosidan, inget ont om den men jag funderar på man kallar gatufoto? Är det ingen som försöker gestalta en bild, inte bara ta upp kameran och knäppa? Konsten med gatufoto är ju att vara på gatan, träffa folk, skapa kompositioner, obs, skapa kompositioner, skapa dynamik, känsla, inte bara registrera.

Ja,jag är trött och på dåligt humör, men det är ofattbart hur lite närvaro det finns i så många bilder och jag fattar inte vad folk saknar? Ibland känner jag mig som elitist, som knappt gillar fem, sex fotografer i det hr landet. Strömholm var ju ännu värre, gillade väl bara Oddner och möjligtvis Sune Jonsson. Tore Jonsson, som också var i Paris, söp ju bort sin karriär.

Jag kan gilla Klyvare från de tiden också, men just Tiofotograferna har aldrig gått hem hos mig.Inte Odnner eller Tore Jonsson heller, så från Strömholms tid gillar jag bara Sune J och Strömholm. Från perioden efter, Yngve Baum, Jean Hermansson, Smoliansky, den store Mästaren Petersen, Tuija Lindström och bland de nya, Jh, Bogren, kanske någon till, men nästan alla har för liten produktion och de gör för många jobb vilket totalt dränerar deras fotografi.

Jag följer en del unga, ofta kvinnor, som är bra, men då man läser deras Facebookinlägg så verkar livet vara ett helvete i kubik, nonstopresor, alltid ohygglig stress, jobb här och där och det enda jag med säkerhet kan säga, är att ur det kommer det bara att komma skit. Fokus, tid, anpassning är vad saken handlar om, inte att hela tiden skriva på Fejan vad man gör, tänker göra och eventuellt inte kommer att göra.

Som sagt, sur idag.


Kommentarer

Populära inlägg