Retro 12.

Skeppsholmen på 80-talet. Ja, Ni ser ju att jag gjort om min blogg. Vill Ni läsa hela texten jag skriver så KLICKA på BILDEN. Jag kommer nu att pröva det här Magazinesformatet. Jag gillar det själv.

Åter till bilden. Jag hade varit på Moderna, kollat på någon utställning, gick ett varv på ön. Jag kan Skeppsholmen bättre än de flesta för jag är en av få barn som växt upp en del av min barndom på ön. Min mormor hade fiket för militärerna och mamma och hennes syrra Maja jobbade också där. I början låg fiket uppe vid kyrkan, i samma lokaler som Max Ström nu har. Det var fint att bo på Skeppsholmen, fick åka med båtarna, närheten till vattnet.

Jag har alltid bott vid vatten. När jag senare flyttade till Sundsvall bodde vi också vid vatten hela somrarna i en egenbyggd sommarstuga. Jag är en människa som lärt mig somna till vågornas brus.

Jag tyckte bilden visade min livsdröm, någon som flyger mellan stenarna, flyger lätt. En sommarbild. När jag tog bilden hade jag ett eget labb på Brunnsgatan. Filmen var som alltid Tri-x  och jag tror jag hade skaffat mig en Leica M4.

För fotonördarna kan jag säga att jag började plåta med en Canon, sedan köpte jag en Nikon F, 1970 och sedan blev det en Leica M2 och efter det bytte jag upp mig på Nikon till Nikon fm, en Nikkormat, Nikon 801 osv och Leicorna gick samma väg, M2, M3, M4, M6, som blev min sista Leica. Jag testade också Contax G2, Olympus Om1, 2, osv... På nittiotalet gick vi över till små kameror, typ Olympus lilla pocket, Ricoh osv, o därefter blev det digitalt. Jag började med en Canon S80, Panasonic Lx3,Canon S90, Lx5,  Panasonix Gf1 och nu Ricoh Gr.

En av de största anledningarna till de små kamerorna var att de hade bra gluggar, men att det inte gick att pressa Tri-xn längre då pressframkallarna försvann. Då måste man börja köra blixt och då var de små kamerorna överlägsna med sin inbyggda enkla blixt.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg