Jag tittar i En resa i svartvitt. En bok Lasse Söderberg och Christer Strömholm gjorde i början på sextiotalet. En resa till Spanien. Jag blir riktigt rörd då jag ser bilderna. Det är så Bresson, Atget, Strandinfluerat. Mörkare skuggor än Bresson givetvis, denne Bresson som alltid har de mildaste skuggorna i sina bilder. Så milda så de nästan bara blir som flak av skuggor.

Lasse Söderberg skriver bra. Jag har bara bläddrat, men jag återkommer då jag läst och begrundat. Men tro mig, det är en vacker bok. Lasse Söderberg gjorde en annan bok, från Ibiza, med ett fantastiskt omslag. Han vet hur man gör en bok vacker, denne Söderberg. Denne poet, som jag minns som en lång man från Malmö, under de tidiga sjuttiotalet då jag pluggade och var med om att starta Bildgruppen, Grupp Fem, som var en direkt förlängning av Magnum, Saftra, Bildaktivisterna, Sigma och andra bildgrupper över hela världen och Sverige. Kollektiva grupper som arbetade för kollektiva idéer och hade tankar om att man jobbade för att göra världen bättre.

Annars såg jag att det var kyrkoval. Att valet till stor del handlar om att blockera SD från att komma till kyrkans grytor. Vad lever vi i för värld då man ska måste gå ut och rösta för att hålla smånassarna borta från inflytande. Hur fan vore det om de stora partierna drev en politik så vi slapp sådana här defensiva åtgärder som att gå och rösta i kyrkoval för att hålla SD borta.

Annars, en jävligt sorglig video om Ed van der Elsken och hur det gick efter Love on the left bank. http://www.youtube.com/watch?v=WHH8Gl5VK7g

Populära inlägg