Fick ett föredrag i morse om barn, att barn som kommer från välbärgade områden ofta har svårare att leka än barn från sämre ekonomiska och sociala villkor. Det fick mig att ta upp en tanke som jag haft i tjugo år, med mina egna barn och andras.

Idag vet vi ju att leken är otroligt viktig för barn, den fria leken, leken där barnen själva hittar på. En lek som ofta börjar med att barnen inte själva vet vad de ska göra, så föds en tanke och rullar det på.

Under de 25 år jag haft barn har jag alltid förvånats över vissa föräldrars nit med sina barn. De är som galna över hur deras barn ska aktiveras. Babysim, gympa, musik, bla, bla, bla.. Varenda helg måste vara en utflykt, ett Skansen, ett äventyr. Ärligt talat: jag fattar inte ett skit av detta.

När jag växte upp var det full rulle dygnet runt. Initierade mina päron några lekar? Aldrig, möjligtvis att morsan gick med oss till stranden och övervakade att vi inte drunknade, men sedan? Nada, vi öste på dygnet runt med våra fria lekar.

Idag sitter pärona med sina veckade pannor på kaféerna och listar verksamheter som de ska dra sina små på. Varför? Troligtvis för de vill att deras kids ska bli konkurrensvärdiga, ska bli bättre än alla andra kids i framtiden. Det gäller ju att ens unge blir en Einstein, eller hur?

Fri lek? Varför ettikeras allting idag? Varför är det så otroligt populärt med alla dessa olika pedagogiker, skolor, när egentligen alla kids skulle må ganska bra av att gå i samma skola, med hjälp till dem som behöver extra hjälp. På något vis känner jag bara: Låt kidsen hålla på, låt de små leka på. Hälsa, sitta vid bordet, träna sin kropp genom lek, ha kul utan krav, utifrån sin egen lust , är väl vad som borde gälla.

Nu har de smås liv blivit som en katalog från Kursverksamheten. Klicka i, fixa aktiviteter, se till så de gör något. Det stora problemet idag är draken som kallas internet. Den dagen kidsen börjar med det på allvar faller oftast allting annat. Då blir det till att sitta på rumpan dygnet runt, börja odla diabetesen, men det är ett annat problem som borde tas upp en annan gång.

Vad det gäller unga killar och tjejer så skulle jag vilja återinföra allmän värnplikt, av flera skäl. Det första är att grabbarna och tjejerna får flytta hemifrån, kommer bort från dataspelandet, får agera i grupp. Sedan har vi ju ryssen som börjat röra sig igen. Kanske dags att plocka ihop ett försvar innan fascisten från Öst börjar klampa på våra gränser?

Populära inlägg