På den stora fotosajten finns det tre fotografer som tar bra bilder. Affe Johansson, Carlzon och Krister Klereus. Just den sistnämde, Krister K, är ofta nere på Plattan och plåtar ungdomar. Varje gång  jag ser hans bilder tänker jag på en annan polare, Nils Johan Norenlind. Han och jag lärde känna varandra på den tiden då jag alltid hängde på stan och plåtade. Nils Johan var nog Sveriges mest säljande arkivfotograf. Han var med i Tiofoto och gjorde helvetiskt med bilder. Cyklade runt stan, plåtade, plåtade. En sommar stod han i vatten och fotograferade fjärilar.

En av de mest kända grejerna han gjorde var Mods, och det är dom bilderna jag tänker på när jag ser Klereus bilder från Plattan. De påminner så oerhört mycket om varandra, även om det är fyrtio år emellan.

Om man ser på den här länken, https://www.facebook.com/nilsjohan.norenlind , så ser man också lite längre ner hur han har ett omslag på DN, på flygplanet som störtade på Långholmen under en flyguppvisning. Den dagen stod vi bredvid varandra. Nils Johan med sitt långa 400 mm tele och jag med min Leica och 35:a.

Planet började vobbla i luften. En människa bredvid sa något typ: Kolla, vilka häftiga svängar, men både Nils Johan och jag fattade direkt att det skulle skita sig. Nils Johan följde planet med telet, jag tog några pliktskyldiga bilder med 35:an, samtidigt som jag undrade om planet skulle dundra in i broräcket. Det drog rakt ner i marken på Långholmen, det slog upp en eldsvåda.

Nils Johan kastade sig på cykeln och drog ner till DN. Jag hade mina ungar på Långholmen, rusade ner till labbet, som jag delade med Tunis och några andra fotografer, och ringde hem. Ungarna var hemma och jag sprang ut igen, men nu var Långholmen avspärrat. En eller två människor blev skadade, det hade kunnat bli en total katastrof.

Nils Johan fick omslaget och jag hade några små prickar långt borta på min film.

Populära inlägg