Det är nya tider


" Det är nya tider". Ett uttryck som är något av det imbecillaste jag vet. När jag står bakom en ung människa som betalar en chokladkaka för femton spänn med kort tänker jag: Stackars jävla människa. Du är helt blåst.
Hon eller han betalar med kort. Snart försvinner pengarna, sedlarna och mynten. Vad gör du då när du behöver  fuska, jobba svart, betala en polare, eller tänk hemska tanke: Banken råhöjer avgifterna på kortet.

Hur fan ska ett cafe kunna anställa en ung människa om alla betalningar syns på nätet. Då måste alla betala alla efter avtal. Dvs, femtio procent av alla jobb för unga försvinner. Hälften av alla cafeer på Söder fuskar med svarta pengar, ja 75 procent. Ska en ung människa få betalt i bullar om caschen försvinner?

Så, behåll caschen, dega inte av med kort, då är du pantad och blåst inom en snar framtid.

En annan grej, sluta handla på nätet, håll ned det. Hur tror ni stan ser ut om tio år då alla handlar på nätet? Finns inga butiker kvar. Hur fan gör ni då när ni ska shoppa? Ska ni klämma på tyget i datorn? Till och med de största videobutikerna i Stockholm går på knäna för folk laddar ner film över nätet?

Jag tycker det är ball att gå till videobutiken, affären, köpcentrat. Varför, jo för man ser ju människor, känner lukter och inspireras av livet.

Det är nya tider. Det säger folk då man har åsikter om fotografi. Nya tider, nya uttryck. Jaha, vad är det som är nytt? Knullar och skiter inte folk som förr. Går inte arbetslösheten upp och ner. Är det inte samma galopp med boendet som det alltid varit. Några blir utan, andra snor sig. Vad är det som nytt?

Jag ställer bara frågan? Inom fotografi, vad är det som är nytt? Vad är det som är nytt att gestalta? Känslan av att ha borätt? Att lägga upp bilder på nätet? De grundläggande faktorerna är samma: Att ta bra bild och se till att den kommer till användning, visas? Var ligger den grundläggande värderingen som är annorlunda?

Det finns ingen. Eller har jag fel? Vad du/vi än gör, så är vi tillbaka i grundläget om vi tänker i tre sekunder. Vi förhåller oss till varandra, vi ansvarar för varandra, vi är nära varandra och vi har ett kollektivt ansvar för att få det att fungera. När det kommer till fotografi. På vilket sätt har tiden, den nya tiden, förändrat villkoren för fotografi? Förr kunde du publicera dig i Life, nu på nätet, men på djupet. Vilken är förändringen? Instagram? På vilket sätt är det en förändring?

Nog om det. När jag ser en ung människa betala en chokladkaka med kort så vet jag att han eller hon är på väg mot undergången. Tänk på det, tänk längre, tänk på skarpt läge.

Populära inlägg